איך מתחילים תהליך שיפוץ בית או דירה יד-שנייה ?

איך מתחילים תהליך שיפוץ בית או דירה יד-שנייה ? בית דירות

איך מתחילים תהליך שיפוץ בית או דירה יד-שנייה ?
למה בכלל צריך לעבוד עם אדריכלית או מעצב פנים?
למה צריך תוכניות עבודה ?

כשאנו רוכשים בית או דירה יד-שנייה, אנו בעצם קונים נכס קיים. הבית כבר בנוי, הקירות עומדים, המבנה עצמו מחולק לחדרים, אך לא תמיד מצב הנכס מתאים לנו.
לעיתים אנו רוצים לשדרג את הבית ע"י חידוש של חדרי הרחצה והמטבח, החלפת הריצוף, ולפעמים אנו רוצים לארגן את כל החלוקה הפנימית מחדש, לדוגמה להוסיף עוד חדר, או דווקא לפתוח את החלל. והכל כמובן בתוך מגבלת התקציב העומד לרשותנו.

לטובת זה אנו צריכים כמובן קבלן מבצע, אך לא דיי בכך. הקבלן מבקש מאיתנו תוכניות עבודה של הריסת חלקי הבית ומאידך בנייה מחדש. תוכנית חשמל המציגה את מיקום גופי התאורה, שקעי החשמל והתקשורת, ורגע, שלא נשכח גם תוכנית להחלפת נצרת המים והכלים הסניטרים הישנים. תוכניות אלו, שהן תוכניות עבודה לכל דבר ועניין מכינה האדריכלית או מעצבת הפנים.

אז מאיפה מתחילים ?

ראשית העבודה מחייבת מדידה מדויקת ותיעוד של המצב הקיים. מדוע זה חשוב ? כי זה הבסיס לתכנון. מכאן תוכל האדריכלית לתכנן את השינויים שיבוצעו בפנים המבנה.
את מדידת המבנה ניתן לבצע ע"י הזמנת מודד מוסמך, או הדרך הפשוטה היא לא להתעצל ולתת לאדריכלית או מעצבת הפנים למדוד את כל המבנה, וגם לצלמו מכל כיוון אפשרי.

במידה וקיימות תוכניות של המבנה כתוכניות עבודה או בקשה להיתר בנייה, כדאי מאוד לתת אותן לאדריכלית. תוכניות אלו הן עוד בסיס להשוואה בין המצב אשר תוכנן ואושר לבנייה, ובין המצב הפיזי הקיים בפועל בדירה.

תוכניות אלו הן כלי עבודה חשוב, כי מתוכן ניתן לראות את מיקום העמודים בקירות.

תכנון לשיפוץ בית

הכנת פרוגראמה תכנונית

כעת, לאחר שהדירה משורטטת כפי שהיא בנויה לפני השינויים והשיפוצים. יש להכין פרוגראמה לתכנון המחודש. אנו יושבים עם האדריכלית ומעלים את כל הבקשות, הרצונות והדרישות שלנו מהבית אותו אנו משפצים. בסופו של דבר יש בידנו רשימה של כל הדברים החשובים לנו בבית כדי שנוכל חיות בו בנוחות.
ואת כל זה תצטרך האדריכלית לארגן מחדש בנתוני המבנה הקיים.
הפרוגראמה היא רשימת ההנחיות לתכנון השיפוץ.

מה כותבים בפרוגראמה ?
בפרוגראמה אנו מתארים את אורח החיים של המשפחה , לדוגמה משפחה בת 4 נפשות ו-2 כלבים. החיים מתנהלים בסלון, כשהמטבח תמיד מבולגן ויש להצניע אותו. המחשב הוא לשימוש כל בני הבית ולא נמצא בחדר סגור, ולא משתמשים במייבש כביסה וצריך לחשוב על מקום לתלות את הכבסים.

זכרו כי בשיפוץ פנימי, אסור לנו לשנות את חזיתות המבנה או להגדיל אותו, אלא לעבוד בתוך המעטפת הבנויה הקיימת. במידה ואנו עורכים שינוי בחזיתות כמו מגדילים חלונות, מוסיפים או סוגרים מרפסת, בונים עוד חדר או ממ"ד, יש להוציא היתר בנייה כחוק עבור שינויים אלו, אחרת הם יחשבו כחריגות בנייה.

בניה קלה

חלופות תכנון לפני ביצוע

אחרי שיש לאדריכלית את רשימת ההנחיות לתכנון, והיא גם שרטטה את המצב הקיים של המבנה, עכשיו היא יכולה להתחיל לעבוד על חלופות התכנון, ולהציע אותן לבחינת המשפחה.
חלופות התכנון משלבות את כל הפונקציות הנחוצות בבית, תוך התייחסות לתקציב הבנייה המיועד לפרויקט.

כאשר עובדים עם אדריכלית או מעצבת פנים , אתם חייבים להבין מה מאפשר התקציב שקבעתם לפרויקט, מבחינת כמות השינויים שיש לעשות בבית. ככל שיש יותר שינויים, כך ההשקעה הכספית עולה ואיתה גם האפשרות לחריגות בתקציב הראשוני.

    למידע נוסף ופרטים, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם

    אישור תוכניות לביצוע ובחירת קבלן או קבלנים

    כאשר האדריכלית המגישה לכם תוכנית העונה על מירב הדרישות שלכם וגם עומדת בתקציב שקבעתם, אפשר לעבור לשלב תוכניות הביצוע ובחירת צוות העבודה.

    ראשית האדריכלית תכין סט תוכניות עבודה הכוללות תוכניות שונות כמו תוכנית הריסה, תוכנית בנייה, תוכנית חשמל ותקשורת, תוכנית אינסטלציה ועוד. בנוסף תכין האדריכלית כתב כמויות המלווה את התוכניות ומשמש כמסמך הנחיות נוסף לביצוע.

    סט התוכניות יועבר למספר קבלנים וצוותי עבודה, בכדי לקבלת הצעות מחיר לביצוע הפרויקט, וגם כדי שנוכל לערוך השוואת מחירים ולעדכן את תקציב הפרויקט. אני ממליצה לפנות ל-5 צוותים לפחות.

    כדאי להכין מראש טבלת השוואה ולסמן בה את ההצעות עפ"י חישוב של זול-בינוני-יקר, ולא פחות חשוב לציין האם ישנו שוני בין ההצעות ואם כן, באילו סעיפים.

    דירת משפחת נוטמן, מבט לחלל המגורים

    1,2,3 ולהתחיל לשבור קירות

    זהו זה, הגענו ליום המיוחל, שבו הקבלן מתחיל בעבודתו. אך רגע, שנייה לפני שמתחילים, אנו נוציא סט תוכניות חדש, נקי ולעיתים אף מעודכן. על סט התוכניות תחתום האדריכלית, אתם הלקוחות והקבלן. סט זה הוא המסמך החוקי לאישור העבודה בפועל, והוא מחייב את הקבלן לפעול לפיו.

    כמובן שיכולים להיות עוד שינויים במהלך השיפוץ. שינויים אלו עשויים לצוץ בעקבות העבודות בבית כמו חישוף צנרת מים שלא סומנה, עמוד סמוי בקיר שפורק, בעיות בחוטי החשמל הקיימים וכד'. וגם שינוים תקציביים למשל רכישת ריצוף יקר יותר, הזמנת מטבח זול יותר, החלטה על הוספת נקודות חשמל מעבר למתוכנן…

    גורמים נוספים שכדאי לערב במהלך העבודה

    לא בכל שיפוץ צריך לפנות לעוד בעלי מקצוע למעט באדריכלית, אך בבתים ישנים או בשיפוצים בעלי היקף עבודה גדול, רצוי מאוד להתייעץ גם עם מהנדס בניין.
    מאוד לא נעים לגלות עמודים או קורות במקום שבו צריכה להיות דלת או תקרה גבוהה.

    מאמרים נוספים בנושאים דומים

    סוגי ריצוף וחיפוי – אריחים ושיש למה צריך קונספט לעיצוב
    תמיד שמח במטבח 5 המרכיבים העיקריים לחידוש הבית
    מערכת קולנוע ביתי איך לשפץ ולהישאר בחיים ?
    שימוש בויטראז' באדריכלות תהליך עבודות המתכננת בפרויקט שיפוץ או עיצוב פנים
    עיצוב פנים בקלי קלות – חדר מגורים לסדר לעצמכם את הבית שתמיד רציתם

    אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 050-9847484
    או לכתוב אלי ישירות מכאן

    wwww.efratmeiri.co.il

      למידע נוסף ופרטים, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם

      אהבתם? שתפו!

      תגובות בפייסבוק

      תגובות בפייסבוק

      6 מחשבות על “איך מתחילים תהליך שיפוץ בית או דירה יד-שנייה ?”

      1. היי רשום כי הגדלת חלון- דרושה בקשה להיתר….
        האם גם הקטנת חלון דרושה בקשה להיתר?

        הגב

      כתיבת תגובה

      התייעצו איתי דילוג לתוכן