כל מה שצריך לדעת על פרקטים שכבתיים

כל מה שצריך לדעת על פרקטים שכבתיים (תלת שכתבי, רב שכבתי וכיו"ב) י

ישנה סברה בקרב צרכנים כי פרקט מהונדס (שכבתי) טוב פחות מפרקט גושני. בהשוואה לפרקט הגושני מייחסים לפרקט המהונדס תכונות כמו עמידות פחותה, רגישות לפגיעות, אפשרות לכמות חידושים מועטה ומראה זול יותר.

כמו בכל מוצרי הצריכה, קיימים מוצרים בכל רמות איכות, על מנת ליצור התאמה לנקודות מחיר מסוימות בשוק.

ישנן רצפות מהונדסות זולות יותר בספקטרום, המיוצרת במיוחד כדי להיות בהישג יד לחלק מסוים של השוק. לפעמים, צרכנים נוטים לטעות ולהאמין שמוצרים זולים יותר אלה הם מציאה, אבל את האמונה הזאת אנחנו רוצים להפריך.

ישנם סוגים רבים של פרקט עץ שכבתי בשוק העולמי העכשווי העושים שימוש בחומרי הגלם הטובים ביותר, עבור הקונה הפוטנציאלי שרוצה מוצר איכותי.
בוודאי שמעתם על הפתגם העממי "אתה מקבל מה שאתה משלם עבורו", האמת הזאת מתאימה גם בתחום ריצוף הפרקט.
בתעשיית הריצוף, ישנם סוגים שונים של ריצוף מהונדס באיכויות שונות, לעתים קרובות מעורבבים אחד עם השני על ידי הקמעונאים, וההבדלים ביניהם לא ידועים או לעתים קרובות לא הוסברו באופן מלא לצרכן. במקרים רבים, כתוצאה ישירה של צעדים שגויים ושל ייעוץ לא נכון אלו, ירכוש הלקוח את הרצפה הזולה יותר אשר מוצגת כמציאה גדולה, או ירכוש פרקט שלא תואם את צרכיו בשלב זה, כבר מתגבשת דעה שגויה על ידי הצרכן כי כל הריצוף העץ שכבתי איכותי פחות מריצוף גושני או מחומרים אחרים.
גם אם התקציב של הצרכן מצומצם, זה עדיין בגדר האפשרי למצוא רצפת עץ באיכות מהונדסת, אם יודעים מה לחפש. המטרה של מאמר זה היא לעזור להבין את ההבדלים בין הפרקטים השונים והאיכויות השונות.

הכל על שכבת המדרך 

כאשר עובדים עם פרקט גושני סטנדרטי צריך לקחת בחשבון את מידותיו, המשפיעות על כמות החידושים האופציונאלית. מידות פרקט סטנדרטי מסוג זה הינן עובי 2 ס"מ ושכבת מדרך של כ-7 מ"מ. חידוש פרקט גושני מתחת לעומק זה, מתחיל לחשוף את המסמרים ששמשו כדי להתקין אותו. לכן, יש לשים לב כי עובי המדרך המרבי לפרקט גושני 2 ס"מ יהיה כ7- מ"מ. אורך החיים הממוצע של הפרקט הוא 100 שנה, וניתן לחדש אותו בין 5-7 פעמים במשך חייו .
בריצוף מהונדס (שכבתי), עובי שכבת המדרך משתנה. שכבת המדרך יכולה לנוע בכל מקום בין 1מ"מ ל-6 מ"מ. לדוגמא, רצפת עץ מהונדס עם שכבת מדרך של 4 מ"מ. תוחלת החיים הממוצעת שלרצפת עץ מהונדסת עם שכבת מדרך 4 מ"מ הוא כ 60-80 שנים, וניתן לחדשה בין 4-5 פעמים במשך חייה.

למה לשים לב? 

עובי: התאמת הפרקט לחלל צריכה להיות פונקציונלית; אם באזור שבו יהיה מותקן הפרקט תהיה תנועה רבה וגסה עם טיפול או תחזוקה מועטה, רצוי שהפרקט יהיה בעל שכבת מדרך עבה ושתהיה אפשרות לבצע חידושים מרובים.לעומת זאת, אם התנועה בפרקט תהיה נמוכה יותר ומתחזקת כראוי, עובי שכבת המדרך מקבלת פחות משמעות. פרקט שכבתי (מהונדס) איכותי שכיח מאוד בקניונים ברחבי העולם הרגילים לתנועה רבה מאוד. כך, שפרטים מהונדסים עמידים במיוחד.

סוג: ישנה חשיבות גם לסוג המדרך. פרקט עשוי מסוגים וזנים שונים של עצים. למרות שרוב הפרקטים היום הם מעץ אלון, יש לו המון זנים. לאזור עם פעילות רבה עדיף יותר פרקט מאלון אירופאי איכותי (אלון לבן) מאשר אלון אדום. להלן חלק מסולם הקשיחות של סוגי העצים "Janka Hardness Scale":

תשתית: תשתית הפרקט השכבתי היא הבסיס. יש חשיבות מיוחדת ליציבות ועמידות הפרקט. נהוג לחשוב שככל שיש יותר שכבות בתשתית הפרקט כך הוא יהיה חזק יותר. אך זו לא האמת במלואה. ישנה גם חשיבות לסוג החומר ואופן הייצור, ולנתונים הטכניים של הפרקט עצמו (אורך, רוחב, עובי). למשל, עובי פרקט סטנדרטי נע בין 14 ל – 15 מ"מ, אך קיים פרקט בעובי 10 מ"מ שעומד באיכותו כמו פרקט בעובי 15 מ"מ ואפילו 20 מ"מ. קיים קשר ישיר בין אורך ורוחב הפרקט לעוביו, כלומר, פרקט בעובי 10 מ"מ ברוחב 90 מ"מ ובאורך 600 מ"מ עדיין עומד בסטנדרטיים. לפרקט בעובי 10 מ"מ, רוחב 140 מ"מ, אורך 1800 מ"מ תהיה בעיית יציבות.

גמר: הכוונה היא לגמר הפרקט (לכה/שמן/וואקס). לכל גמר יש את היתרונות שלו והחסרונות שלו. ולכל סוג יש מגוון רמות איכות. ישנן לכות חזקות יותר מאחרים וכך גם שמנים.

הכול על תשתית הפרקט: 

רצפות העץ השכבתי הטובות ביותר בנויות מ 3-12 שכבות המורכבות בשכבות צלב, דבוקות וצמודות זו לזו. שכבות הליבה הפנימיות בנויות בדרך כלל מעצים רכים כמו ליבנה, אורן או סוגי דיקט שונים, אשר משלבת את מערכת החריץ לשון. העץ (שכבת המדרך) מודבקת לאחר מכן בלחץ על פני השטח העליון של הליבה. ריצוף פרקט שכבתי זמין כמעט בכל סוגי העצים.

היתרונות של שימוש ברצפות עץ שכבתי היא בשל התנגדות לרמות גבוהות יותר לחות לעומת ריצוף מעץ מלא, אשר מוסיף למשיכה של הם לשימוש במרתפים לחים או באזורי הארץ שיש להם רמות לחות גבוהות יותר יחסית. כמוכן, ריצוף שכבתי יכול להיות דבוק ישיר לרצפה (רצוף סוג ב', בטון מפולס, קרמיקה, OSB) או התקנה על גבי תשתית ספוג.
רצפת עץ שכבתית מגיעה במגוון רחב של גימורים, סגנונות ומבנים שונים,וחשוב להבין את ההשלכות של אופן ייצור הלוחות ואת ההשפעות שיכולות להיות על יישום רצפת הפרקט בהתאם לשימוש בו.

ישנם שלושה מבנים בסיסיים של רצפות (שכבתיות) מהונדסות:  
• פרקט רב שכבתי Birch Plywood
• פרקט רב שכבתי -Sandwich Board שבו המבנה כולו מורכב מאותו סוג עץ.
• תלת שכבתי מצפצפה ואורן, שבו בדרך כלל מקבלים רק 2 שכבות של צפצפה או אורן וצפצפה, זהו הלוח המהונדס הזול ביותר והוא מתאים אך ורק לשימוש מוגבל.
תשתית רב שכבתית באיכות גבוהה היא הבסיס לריצוף איכותי, כמו שיסודות טובים הם הבסיס עבור בית. תשתית מורכבת מכמה שכבות של ליבנה ולכל שכבה התבואה מונחת בכיוונים מנוגדים שיבטיחו שהשכבה העליונה תהיה יציבה וקשה. תמיד רצוי לחפש דיקט ליבנה 100% כדי לקבל יציבות טובה.תערובת של עצים שונים אינה טובה ליציבות לטווח הארוך,כשזה נוגע לרצפת עץ מהונדסת.

פרקט עץ גושני ופרקט עץ שכבתי:

ההבדל בין פרקט עץ גושני ופרקט עץ שכבתי באיכות טובה הוא העובי של השכבה עליונה. מידות פרקט גושני הן בדרך כלל בעובי 18מ"מ וריצוף עץ שכבתי באיכות טובה לרוב בעובי 15- מ"מ עד 21 מ"מ. הלוח תמיד יתעוות לכיוון עיני העץ, דבר אשר לא יקרה עם לוח שכבתי. לפיכך, לוחות שכבתיים מציעים יתרונות עצומים על פני ריצוף מעץ גושני בשל יציבותם ואם זאת, הם נראים אותו הדבר כאשר מסתכלים על הרצפה כולה.

איך יוצרים לוחות פרקט שכבתי:

פרקט שכבתי עשוי משכבה עליונה של פרקט מלא מלוכד עם דבקים מודרניים לבסיס התשתית. כמו כל מבנה, היסודות, אשר במקרה זה הינן Plywood , הן החלק שנותן ללוח הרצפה את יציבותו. תשתית ה Plywood עשוי המחזיתות (פרוסות עץ) בעובי 2 מ"מ אשר מחוברים יחד בלחץ גבוה. לוחות שכבתיים הטובים ביותר הםPlywood בעובי 14-מ"מ או 15-מ"מ. את שכבת המדרך מדביקים לבסיס הדיקט בלחץ גבוה ולאחר מכן, נותנים לו להתייבש לאט. ברגע שהלוחות מודבקות והדבק מתקשה שמים אותם בחדר ייבוש (הדומה לכבשן) כדי לאזן את תכולת הלחות**. 

שכבת המדרך של פרקט יכולה להיות כל דבר מ-4 מ"מ, 5 מ"מ או 6 מ"מ. אם השכבה העליונה הינה מתחת ל 3 מ"מ הוא עלול להיפגע בקלות ושלא כמו שכבות העליונים עבות יותר,קשה יותר לתיקון.
שכבת מדרך איכותית תיראה לאשונה מעץ גושני, אך למעשה הרבה יותר יציבה ולא מצריכה התאקלמות, פרט לתשתית ורק אם ההתקנה היא מעל חימום תת רצפתי.
יש חשיבות רבה לתהליך הייבוש של העץ בשל השפעתו על יציבות הפרקט. רוב החברות המובילות בעולם בייצור פרקט מיישמים תהליך יבוש של מספר חודשים (ייבוש טבעי). לעומת חברות שיוצרות ייבוש מלוכתי במטרה לזרז את תהליך הייבוש דבר אשר שפוגע היציבות הפרקט.
תשתית שכבתית זולה מתאימה בשימוש רק במצבים מסוימים שבהם אין תנועה גבוהה ורק למגורים. לוחות אלה אינםי ציבים במיוחד.

איכות הסביבה: 

על ידי בחירת פרקט עץ שכבתי אנו עוזרים לאיכות הסביבה. ישנן סיבות רבות לבחירת פרקט עץ שכבתי על פני כל סוג אחר, כול לעץ גושני, חלקם מפורטים להלן ובמאמר ששלחתי בעבר בנושא פרקט ואיכות הסביבה. בהתייחס לבעיות של ההתחממות הגלובלית ודאגות אחרות לסביבה שלנו אנחנו צריכים להסתכל על רכישת פתרון ריצוף טבעי כזה.
ניתן לייצר הרבה יותר ריצוף מאותו העץ באמצעות ריצוף עץ מהונדס. לוחות גושניים בדרך כלל בעובי 18 מ"מ 20-מ"מ, שכבה עליונה של 6 מ"מ ניתן לקבל פי שלושה ועם שכבה עליונה 4 מ"מ, פי 4 עבור פרקט.
• רצפות מהונדסות לא מתרחבות ומתכווצות כמו עץ מלא, אין צורך בהתאקלמות של הלוחות, אלא אם כן הוא מותקן על חימום תת רצפתי.
• ניתן להשתמש בלוחות מהונדסים עם חימום תת רצפתי.
• ריצוף מהונדס ניתן להדביק או להניח על משטח ספוג (התקנה צפה).
• ריצוף עץ מהונדס יכול לשמש באזורי לחות בבתים ואזורים מסחריים, כמו חדרי אמבטיה, מטבחים, שבילים וכו'
• אופן הנחתו של פרקט מהונדס זולה יותר ופשוטה יותר.

מאמר מאת הרקולס רצפות פרקט
מקבוצת אברבוך http://www.floor.co.il/
ירון פלדברג – מנהל קשרי אדריכלים
03-5324600, 054-6174489

הכנסו כאן ולמדו עוד על עיצוב פנים

עיצוב פנים בקלי קלות – חדרי תינוקות
שילוב מקלחונים מיוחדים לעיצוב חדר אמבטיה מושלם
מגמות בולטות בעיצוב חדרי ילדים ונוער
הדור הבא של מערכות הבית החכם וחשמל חכם
תכנון מטבחים – כיצד לעשות זאת פשוט וקל

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 050-9847484
או לכתוב אלי ישירות מכאן

wwww.efratmeiri.co.il

    למידע נוסף ופרטים, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם

    אהבתם? שתפו!

    תגובות בפייסבוק

    תגובות בפייסבוק

    2 מחשבות על “כל מה שצריך לדעת על פרקטים שכבתיים”

    כתיבת תגובה

    התייעצו איתי דילוג לתוכן