השפעות אדריכליות – רוב קרייר Rob Krier

השפעות אדריכליות – רוב קרייר Rob Krier

הפעם אני רוצה לספר על השפעות שונות מעולם התכנון והאדריכלות
השפעות אלו עצבו אותי כאדריכלית, עוד מימי כסטודנטית במכללת ויצ"ו חיפה, ובאוניברסיטת Delft.
והן ממשיכות לסקרן אותי, וגורמות לי להמשיך וללמוד, לחקור, לעקוב ולפתח את הסגנון שלי.

רוב קרייר Rob Krier הוא אולי האדריכל שהכי השפיע עלי בתקופת לימודיי באקדמיה.
ממנו למדתי כי ארכיטקטורה, ובפרט תכנון עירוני לא חייב להיות מתכנון של מסה ונפחים, אלא בעצם עיצוב של חללים ומרחבים עירוניים. מרחבים בהם אנו, בני האדם נעים בהם, משתמשים בהם, מתקיימים בהם, ובד בבד, מעצבים ומשנים אותם.

רוב קרייר חקר את את העיר, לא מתוך התבניות ההיסטוריות של כפר שצמח באופן אורגני, או מאחז צבאי שהתפתח לעיר בעלת רובעים.
אלא מתוך טיפולוגיות מודרניות – עכשוויות של הגדרת דרך, מקום, בית, נקודת מפגש, נקודת ציון, מרכז, כיכר.
הוא ידבר רבות על השונות בין הפילוסופיה העירונית המסורתית של יצירת מרחב או חלל עירוני, למול הגישה המודרנית המציבה את האובייקט כמרכז.

רוב קרייר מעביר ביקורת על האדריכלות המודרנית, והסגנון המודרניסטי, אשר הביא  עימו את אובדן המרחב העירוני, ומייצר חללים מיותרים/מוזנחים, שהם תוצאה של טרנד אופנתי, ולא תכנון עירוני מושכל, המתחשב בהתפתחות הטבעית של העיר והשינויים החלים בה. דוגמאות רבות לטענות אלו ניתן לראות בערים בישראל. הן בערים הגדולות כמו חיפה, תל-אביב, ירושלים והמכלול העירוני של גוש-דן והקריות, ובזעיר אנפין בעיירות הקטנות, ואף במושבות. אותם חללים מיותרים הם אותם אזורי פער או טווח בין אזור אחד לשני, נניח בין אזור מסחר לאזור מגורים הגובל בו – לדוגמה העיר התחתית בחיפה למול הדר הכרמל או 'המושבה הגרמנית'.
הטענה העיקרית שלו זה שאין עירוב או זליגה של שימושים בין החללים השונים. יצרה מזו, ישנם כבישים או דרכים החוצים או מפרידים בין האזורים ומייצרים נתק אורבני – לדוגמה נתיבי איילון וכבישים 5,4,1.
דוגמה נוספת לאובדן המרחב העירוני זה הוצאת הולכי הרגל מהרחובות, והעברתם לקניונים ומרכזי קניות – לדוגמה ראשון לציון ומתחם הקניות העצום שלה. כולנו חשופים למצב בו אנו מעדיפים לנסוע למרכז קניות עם חניה מסודרת, מאשר להתהלך ברחוב, ולרכוש מבעלי חנויות קטנות בישוב בו אנו חיים.

בעבודתו חקר ובחן רוב קרייר את העיר והתכנון העירוני דרך צורות גאומטריות בסיסיות של מעגל, ריבוע ומשולש. הוא פיתח אותן לצורות של פריזמות תלת ממדיות כדוגמת כדור, קובייה או תיבה, פריזמה או פירמידה. בעבודותיו ותרשימיו ניתן לראות ניסיונות שונים לתכנון מבנים ומרחבים עירוניים, עפ"י גישתו. אותם שרטוטים בעלי סגנון פשוט אך לא פשטני, ומציגים חלופות שונות לקיום עיר בעידן העכשווי, מבלי לבטל את מהותה כמקום של קיום אנושי רב שכבתי.

אהבתם? שתפו!

תגובות בפייסבוק

תגובות בפייסבוק

Trackbacks

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *