למה ילדים בכל העולם מציירים בית עם גג רעפים אדום?

למה ילדים בכל העולם מציירים בית עם גג רעפים אדום? ציור של בית

הידעתם כי ילדים בכל העולם, מציירים באופן אינטואיטיבי בית עם גג רעפים ועץ בעל צמרת ירוקה וענפה ?
כן, זה נכון לכל הילדים, ביפן, ארגנטינה, מרוקו וישראל. כולם מציירים בית ממש כמו הלוגו של גבינת קוטג’.

חשבתם פעם מדוע ילדים בכל העולם, המגיעים מתרבויות שונות בעליי רקע סוציו-אקונומי שונה תמיד יציירו בית באותו האופן ?
אפילו אם הם גרים באוהל, בקתת בוץ או קרוואן …

הציור הוא אמצעי ביטוי נפוץ ואוניברסאלי של ילדים בשש שנות חייהם הראשונות.
תחילה משרבטים הילדים ללא כל מטרה מוגדרת או ברורה, אחר כך מופיעים עיגולים וקווים
ובהמשך מופיעות צורות מורכבות יותר – מרובעים, משולשים וכמובן בתים, עצים ובני אדם.
כל העושר היצירתי הזה מסתיים פחות או יותר כשהם נכנסים לבית ספר. עולם הדמיון נעלם ובמקומו תופסת את הזירה התמקדות בלימודי הקריאה, הכתיבה והחשבון.

בציורי ילדים ישנם מוטיבים אופייניים שחוזרים על עצמם בכל שפה ובכל ארץ.
למשל מבנה הבית שכולל ריבוע עם סימונים של דלת וחלונות ועליו יש משולש אדום, זהו הגג.
לעתים קרובות ילדים מוסיפים עם ארובה שמעלה עשן. לרוב ליד הבית מופיעים עצים ואל הבית (במיוחד אצל ילדים יותר בוגרים) מוליך שביל.
כיצד בתים מעצבים התנהגות של ילדים

התפיסה כי בית הוא קובייה ריבועית עם גג משולש אדום, מלווה אותנו גם בבגרותנו, כשאנו חושבים על האפשרות לרכוש או לבנות בית. החזות הצורנית של ‘הבית הכפרי’ צמוד הקרקע והגדר הלבנה מושרשת בנו, מהספרים, הסרטונים, הסרטים והפרסומות אותם אנו רואים בכל עת.
וכן, חברות הפרסום מודעות היטב להשפעה של אותו בית עם גינה על הרגש שלנו.

אך גם גופים גדולים וחשובים יודעים לפרוט על מייתרי הרגש שלנו, למשל הסוכנות היהודית בנתה בראשית שנות ההתיישבות בארץ אלפי בתים בדיוק על-פי התבנית הזו, לא רק בכדי ליישב את הארץ ולתת קורת גג לעולים, אלא גם כדי לתת למשפחות המתיישבות הכרת שייכות. זיקה לבית – מקום – מולדת.

עד היום כשאנשים חושבים על בית פרטי, הם מדמיינים בעיניי רוחם סוג של ‘בית סוכנות’ או בית מושבה. ולאחר מכן הם יוצקים לתוך התמונה החזותית שצצה במוחם, רגשות ותחושות כמו חום, שייכות, משפחה ובטחון.
סבא-ונכד
התיאור הגראפי של בית, כפי שניכר גם בציורים של ילדים שמעולם לא ראו מבנים כאלה או ילדי עיר שמכירים בעיקר רבי-קומות וגורדי שחקים, משקף את העולם הנפשי של הילד, את המקום החם והתומך שהוא גדל בו. זו מסגרת חייו, זה המקום שמכיל את משפחתו, המרחב אשר נבנה למענו, שיש בו ייחוד וייחודיות.

אם המבנה המרובע מייצג את הצד הפיזי של בית, עם הדלתות והחלונות, אזי הגג המשולש מייצג את העולם הנפשי עם הקונפליקטים והדאגות (והעשן שמיתמר ומסמן את הבעירה בפנים).

לעתים ילדים מציירים את הקירות שקופים ובהם נראים רהיטים ומנורה (ילדים קטנים אינם מודעים עדיין לעקרונות של שקיפות ופרספקטיבה). ציורי בתים כדוגמת אלה, וגם ציורים מורכבים יותר אשר בהם מצוירים גם העצים והאנשים אינם רק אמצעי לביטוי עולמו הפנימי של הילד, אלא גם אמצעי טיפולי.
במפגשים טיפוליים שאני עורך עם ילדים (לעתים בליווי אחד ההורים) אני נעזר לעתים קרובות בצבעים, גזרי עיתונים, דבק ומספריים, והתכנים העולים ביצירות ועבודות הילדים, משקפים רבות על העולם הרגשי של הילד, זה שמבקש לו ביטוי ונוכחות.

 

לפרטים נוספים על טיול בילידם הכנסו לאתר של דר’ אליעזר יריב
אליעזר יריב

מאמר מאת : ד”ר אליעזר יריב, פסיכולוג חינוכי בכיר.
התמחה בטיפול בילדים עם בעיות התנהגות ומשמעת בבית הספר.
מחבר הספרים: ‘שקט בכיתה, בבקשה!’, ‘שיחת משמעת’ ו ‘יש לי עיניים בגב’.

 

מאמר נוסף של דר’ אליעזר יריב – הקשר בין המבנה והתנהגות ילדים

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 050-9847484
או לכתוב אלי ישירות מכאן

wwww.efratmeiri.co.il

למידע נוסף ופרטים, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם




אהבתם? שתפו!

תגובות בפייסבוק

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *