מרפסות או לא להיות
האם האמת נוכל לקצר את תהליכי הבירוקרטיה של ועדות התכנון ?
האם נמצאה הדרך לקהל עלנו התושבים ?
האם ישנו פתרון חוקי לסגירת מרפסת, הנגיש לכל אזרח וחוסך כאב ראש וסיבוכים מיותרים ?
בקיץ 2013 אושרו מספר תיקוני חקיקה לאופן בו מתנהל מסלול הרישוי בתחום התכנון והבנייה.
כאשר אנו רוצים לבנות עומדים לרשותנו 3 מסלולי רישוי :
מסלול של פטור מהיתר, מסלול של הליך מקוצר ומסלול של הליך רגיל.
תיקוני החוק עוסקים במסלול פטור מהיתר ובמסלול ההליך המקוצר. מטרת התיקונים לרענן, לעדכן ולשנות את לשון החוק ואופן התנהלות הוועדות לתכנון, להקל על האזרחים בהגשת בקשות מינוריות, ולא פחות חשוב להפחית את העומס על וועדות התכנון.
מסלול של פטור מהיתר
הצעת תיקוני החוק מציגה פטור מלאה מהגשת הליך בקשה להיתר בניה למצללה – פרגולה, סככה וסוכך, קירוי קל, מחסן גינה, גדר, מחסום, שער, מנועי מזגנים, אנטנות ועוד. אם לדייק, עד היום נדרשנו להגיש בקשה בהליך מקוצר לכל אותם מרכיבים מבניים, אך רוב וועדות התכנון, כלל לא פעלו במסגרת רישוי בהליך מקוצר.
מדוע ? כי ברור וועדות התכנון, אין נוהל רישוי הליך מקוצר, ואין כל אדם המוסמך לבחון ולאשר הליכים מסוג זה.
מסלול של הליך מקוצר
הצעת החוק מדברת על ביצוע הליך רישוי מקוצר בתווך של 45 יום, למגוון עבודות בנייה המוגדרות שוליות במבנים. בין מכלול העבודות המוצעות, נמצאות בקשות להוספת בנייה כדוגמת הרחבת המבנה עד 25 מ"ר, הוספת מרחב מוגן, הוספת מעלית למבנה מגורים, וכמובן סגירת מרפסת למבנה קיים. תיקון החוק מציע כי היתר הבנייה לבקשות מסוג זה יינתנו ברשויות המקומיות, ולא ע"י וועדות התכנון המחוזיות.
'רפורמת המרפסות' נועדה להפחית באופן משמעותי את הכוח שבריכוזיות מערכת התכנון בישראל, לשפר את רמת השירות והנגישות לאזרח, לקצר את כל אותם הליכים בירוקרטים הנדרשים בעת הגשת בקשה להיתר בנייה, ומכאן גם להגדיל את מלאי יחידות הדיור, כפתרון חלקי למחסור בדירות בארצנו.
מדוע ישנה בירוקרטיה כל כך מסורבלת וסחבת בהליך הרישוי ?
עד כה, כל בבקשה להיתר בנייה, נדרשה בהמצאת אישורים ומסמכים של גורמים מוניציפלים ותכנוניים שונים. גורמים כמו חברת חשמל, בזק, HOT תקשורת וכד'.
התיקון לחוק מציע דרך להפסקת הסחבת, ע"י ביטול הבקשות לאישורים מהגופים השונים, עמידה בלוח זמני הגשה מוגדר של 45 ימים, ומתן סמכות למועצות המקומיות לאשר את הבקשות, מבלי לפנות לוועדות התכנון.
יתרה מזו, מציע החוק את הקמתם של מכוני רישוי המאגדים את כל הגורמים ממשלתיים, שמהם נדרש האישור כמו קרן קיימת לישראל, מערך כיבוי אש, פיקוד העורף, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה.
עוד מציע התיקון לחוק, כי הליך הגשת בקשות ההיתר יבוצע באופן מקוונן. לשם כך נבנה אתר אינטרנטי חדש בו מוצגות כל הבקשות להיתר.
לדעתי כמתכננת, למרות כל השינויים לטובה, והניסיון לחדש ולהקל, מערכות הרישוי כיום, קיץ 2013, אינן ערוכות לשינויים מסוג זה.
רוב הוועדות סובלות מנהלי עבודה מסורבלים ובחלקם לא תקינים, מבעיות מנהליות הקשורות לאופן העסקת עובדי הוועדות (עובדי קבלן למול עובדי ממשלה).
בנוסף, מכוני הרישוי יהוו חלופה לכל אותם 'מעכרים' הפועלים בוועדות התכנון. ובסופו של דבר המערכים הם שינהלו באופן מוסדר וחוקי את מכוני הרישוי והבקרה.
בפועל, כבר משנת 2012 החל ניסיון להכניס את הרפורמה ב-6 וועדות תכנון שונות ברחבי הארץ, אך ניסיון זה לא צלח הצלחה רבה, ולא הוריד את העומס על הוועדות.
צר לי שאינני אופטימית, אך ארוכה הדרך עד להשגת היעדים של תיקוני החוק.
* יש לוודא למול פיקוד העורף בדבר שינויים ועדכונים באשר להנחיות למרחבים מוגנים
מאמרים נוספים בנושאים דומים
הליך הרישוי לבניית פרגולה |
הסדרת רישוי בניה לא חוקית |
כיצד מתקינים מעלית בבית משותף ? |
יועצים שונים – היתר בניה |
מה זה חריגות בניה ואיך יוצאים מזה ? |
רישוי עסקים – תהליך הרישוי הלכה למעשה |
אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 050-9847484
או לכתוב אלי ישירות מכאן
חוק מצויין להצבת מחסן גינה
עם מחסן גינה יהיה ניצול פונקציונאלי יותר של החצר