השפעות אדריכליות – לואיס קאהן  Louis Isadore Kahn

השפעות אדריכליות – לואיס קאהן  Louis Isadore Kahn לואיס קאהן

"עיצוב אינו יצירת יופי. יופי הוא פועל יוצא של בחירה, חיבה, אינטגרציה ואהבה." 
לואיס קאהן, היה אדריכל אמריקאי יהודי נודע, מחשובי האדריכלים המודרניסטים האמריקאים.
סגנונו של קאהן משקף את התפתחות האדריכלות המודרנית: ראשית בסגנון מקושט, קרוב לנאו-קלאסיציזם, דרך הסגנון הבינלאומי, הלבן והפשוט, ולבסוף מעבר לבטון החשוף ולעושר הצורני של הברוטליזם.
עם זאת, סגנונו האישי של קאהן והשפה האדריכלית הייחודית שפיתח, שזכו להערכה רבו וקבעו את מעמדו כאדריכל חדשן ומרכזי, ניכרים רק בשלב הברוטליסטי המאוחר יותר של פעילותו, לאחר ביקורו ברומא ותחילת קריירת ההוראה. עבודותיו של קאן התייחסו בעיקר לנושא האור ולזרימתו לתוך המבנה וכן התאפיינו במשחקי חלל ומסה.

לואיס קאהןלואיס קאהן למד אדריכלות באוניברסיטת פנסילבניה, וסיים את לימודייו בשנת 1924. מתכונת הלימודים באותה התקופה הייתה מתכונת שמרנית ובהתאם למסורת אדריכלות הבוז-אר (Beaux-Arts).
בשנת 1932 הקים קאהן יחד עם חברו האדריכל דומיניק ברנינגר את "קבוצת המחקר האדריכלי" (ARG), לשם "מחקר קבוצתי של שיכון ופינוי שכונות עוני". הקבוצה הייתה למעשה חבורה רופפת של אדריכלים צעירים, רובם מובטלים. חברי הקבוצה התעניינו בסגנונות אדריכלות ועיצוב חדשים אירופיים – אוונגרד האירופאי ובאג'נדות חברתיות פופוליסטיות, והיו מחסידי הסגנון הבינלאומי שצעד את צעדיו הראשונים בארצות הברית. התוכניות שהוליד הפרויקט המרכזי של הקבוצה לא מומשו, כולל תוכנית הדיור הציבורי של קאהן שהוגשה לרשות העבודות הציבוריות, והקבוצה התפרקה פחות משלוש שנים לאחר הקמתה

לואיס קאהן

בשנים הבאות השתתף קאהן בפרויקטים שונים, חלקם הגדול שיכונים ומבני דיור ציבורי שתכנן עבור רשות השיכון של פילדלפיה. בין השאר שיתף פעולה עם אדריכלים דוגמת ג'ורג' האו, מחלוצי הסגנון הבינלאומי בארצות הברית, ואוסקר סטורונוב, איתו קיים שותפות פורה שנמשכה בין 1942 ל-1947.
ב-1947 החל קאהן את קריירת ההוראה שלו במשרת הוראה באוניברסיטת ייל.
ב-1950 נסע קאהן לרומא ושהה באקדמיה האמריקאית ברומא. לשהותו ברומא ולסיורים שערך במדינות שונות רחבי האזור הים התיכון, הייתה השפעה עצומה עליו והיא היוותה נקודת מפנה בקריירה שלו ובאדריכלות שיצר. עד אז תכנן במסגרת המקובלת של הסגנון הבינלאומי של אותה תקופה; לאחר השנה שהעביר באיטליה חזר קאהן לשורשי המודרניזם המוקדם, תוך שהוא מעניק לו פרשנות אישית שקיבעה את מעמדו כאדריכל יצירתי ומשמעותי.
ב-1956 קיבל משרת פרופסור ב-MIT ושנה לאחר מכן חזר לאוניברסיטת פילדלפיה, הפעם כפרופסור, ובה לימד עד סוף חייו.

לואיס קאהן

כאדריכלית, ובת קיבוץ לשעבר, אני מרשה לעצמי לשער ולהניח, כי האדריכלות הבוטליסטית שהתפתחה בישראל, ומבנים רבים בסגנון זה תוכננו ונבנו בקיבוצים בכל רחבי המדינה, מקורם בהשפעות ישירות ועקיפות של לואיס קאהן. לא רק מבחינת העיצוב הצורני של המבנים, אלא גם מבחינת הפרוגראמה התכנונית, והיעוד או השימוש של כל מבנה.
האדריכלות המודרינת-ברוטליסטית של לואיס קאהן, התאפיינה באג'נדה חברתית, תוך מחשבה על כיצד משפיעים המבנה, הסביבה, התכנון האדריכלי, הן על המרחב הבנוי, והן על האנשים המשתמשים בו.
לא בכדי מבניו של לואיס קאהן מתאפיינים בצורניות גאומטרית פשוטה והגיונית, המעוררת שמחת חיים ותחושת רוגע.

יש לכם שאלות ?
אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 050-9847484
או לכתוב אלי ישירות מכאן

wwww.efratmeiri.co.il

    למידע נוסף ופרטים, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם

    מאמרים נוספים בנושא השפעות אדריכליות

    רוב קרייר Rob Krier

    לוטה כהן

    פטר זומטור Peter Zumthor

    חסן פתחי Hassan Fathy

    פרנק אוון גרי Frank Owen Gehry

    קנדריק באנגס קלוג Kendrick Bangs Kellogg

    ברוס גף Bruce Goff

    ולטר גרופיוס Walter Adolph Georg Gropius

     

    אהבתם? שתפו!

    תגובות בפייסבוק

    תגובות בפייסבוק

    2 מחשבות על “השפעות אדריכליות – לואיס קאהן  Louis Isadore Kahn”

    כתיבת תגובה

    התייעצו איתי דילוג לתוכן