דעה אישית – פרויקט הנר”ת (נתיבים לרכב רב-תפוסה)

נתיבים לרכב רב-תפוסה
נתיבים לרכב רב-תפוסה

משרד התחבורה הוציא בסוף חודש אוקטובר 2019 את הפרויקט בשם “נתיב פלוס” אשר אמור היה לפחית את עומסי התחבורה והפקקים בכביש איילון וכביש החוף.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ’, יזם את פרויקט הנר”ת. הפרויקט הפקיע את הנתיב הימני בשני כבישים מרכזיים בישראל. כביש מס’ 1 ‘איילון’ וכביש מס’ 2 ‘כביש החוף’, לטובת אוטובוסים וכלי רכב שבהם שני נוסעים ויותר. השם שניתן לפרויקט הוא ‘נתיב פלוס’.

נתיבים לרכב רב-תפוסה
נתיבים לרכב רב-תפוסה

על פי מאמר ב‘גלובס’ מטרת המיזם, שזכה לשם “נתיב פלוס”, היא לעודד נסיעה שיתופית של אנשים למטרופולין, ובכך להקטין את עומסי התנועה. על פי נתוני משרד האוצר, כיום מספר הנוסעים הממוצע ברכב עומד על כ-1.2, ומעריכים שאם התפוסה תגדל ל-1.4, בעיית הגודש תקטן משמעותית. לדברי השר סמוטריץ’ “אם רק נעלה אותו לממוצע של 1.7 – לא יהיו פקקים במדינת ישראל”.
מדובר בתוכנית רבת היקף, לכל אזור המכרז, גוש דן והשרון.

בפועל, הפקעת הנתיב הימני, כבר בשבועות הראשונים להפעלתו, העלתה את משך זמן העמידה בפקקים בשני הכבישים הללו. הבלבול וחוסר הבהירות לגבי אופן הנסיעה בנתיב השיתופי, הפכו אותו לנתיב חסר המשמעות, המשמש לעקיפה לא חוקית. כמות הרכבים על הכבישים לא פחתה, אלא צומצמה לשני נתיבים בלבד, כאשר מהירות הנסיעה בהם ירדה.

נכון שבעולם המערבי, ובמדינות ה OECD, ישנם נתיבים מסוג זה. אך בישראל, נתיב שיתופי, לא תואם את אורח החיים והלך הרוח והמחשבה הישראלית.
הפרויקט שאמור להיות ‘חברתי’, ‘שיתופי’, ‘ירוק’, אינו מתייחס לאופן הנסיעה של אזרחים רבים בישראל ממקום מגוריהם למקומות עבודתם במרכז הארץ. מדובר בפרויקט אשר עלה סכומי כסף לא מבוטלים מחשבון משלמי המיסים בישראל. כפי שכתבתי, זה השלב הראשון, של פרויקט רחב היקף זה.

נתיבים לרכב רב-תפוסה
נתיבים לרכב רב-תפוסה

אם היו מנתבים את אותם הכספים אשר הושקעו ויושקעו בפרויקט, בפיתוח, חידוש, שיפור ושחלול מערכות התחבורה הציבורים בישראל, היה ניתן להפחית במידת מה את עומס התנועה בכבישים. אילו מדינת ישראל הייתה מעודדת הקמת רכבות תחתיות או עיליות בכל עיר גדולה, עם חיבור לתחנות רכבת ארצית, הוספת תחנות וקווי רכבת ארצית לאזורים נוספים, הגדלת כמות הקווים וקרונות ההסעה, בניית מסופי אוטובוסים אזורים ליד כל תחנת רכבת, אזי מצב התחבורה היה משתפר. ויותר אנשים יוכלו להשתמש בתחבורה הציבורית במקום ברכבת הפרטי.
בפועל, מדינת ישראל היא המרוויחה הגדולה מהשימוש ברכב פרטי.
הן ע”י העלויות הדלק, ההחזקה, הטיפול והמיסוי של כל רכב, והן ע”י עלויות הביטוחים השונים וקנסות.
הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש.

יש לכם שאלות ?
אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 050-9847484 או 077-7020014

או לכתוב אלי ישירות מכאן

wwww.efratmeiri.co.il

למידע נוסף ופרטים, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם





מאמרים נוספים בנושאי תכנון אדריכלי ודעה אישית

דעה אישית – אין מספיק צל

דעה אישית – הפער בין הצורך בדיור ואורח החיים בישראל

דעה אישית – מדוע כולם מדברים על התחממות גלובלית, אך בפועל אין שינוי ?

דעה אישית – הארכת כביש איילון

דעה אישית – חוק לפיצול צמודי קרקע

אהבתם? שתפו!

תגובות בפייסבוק

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *