ניירובי Nairob

ניירובי המודרנית
ניירובי המודרנית

כאשר הגעתי לניירובי, הייתי בחורה צעירה אחרי צבא. לא ידעתי למה לצפות, לא דמיינתי את החיים בעיר הזו, ובוודאי, לא ידעתי כמה ניירובי, וערים רבות ברחבי אפריקה, ישפיעו על מסלול חיי והבחירה שלי בתחום האדריכלות.

ניירובי (באנגליתNairobi) היא בירתה של קניה, ואחת הערים הגדולות באפריקה עם קרוב ל-3 מיליון תושבים.
מקור שמה במילה בשפת המסאי Enkarenairobi, שפירושה “מים קרירים”.

קצת רקע היסטורי על העיר ניירובי

תמונה ישנה של העיר נירובי
תמונה ישנה של העיר נירובי

לפני הקמת העיר הייתה באזור ביצה. העיר נוסדה בשנת 1899 כנקודת אספקה של חברת הרכבת של אוגנדה, אשר בנתה מסילת רכבת בין מומבסה ואוגנדה. לאחר שפרצה בעיר מגפת השפעת הספרדית בתחילת המאה ה-20 נשרפה העיר ונבנתה מחדש. לאחר שהעיר גדלה, היא הפכה לבירת הפרוטקטורט הבריטי של מזרח אפריקה ב-1905. מסילת הברזל הביאה עושר רב לעיר, והיא הפכה לעיר השנייה בגודלה בקניה, אחרי מומבסה. העיר שימשה כנקודת יציאה למסעות במרחבי אפריקה, והוקמו בה מספר בתי מלון עבור תיירים וציידים. העיר ניירובי הפכה מתחנת רכבת, לישוב הגדל והולך, וזאת בזכות המתיישבים הרבים שהגיעו אי מרחבי אירופה. בין השנים 1920 ל-1950 גדל מספר המתיישבים הלבנים בעיר מ-9,000 ל-80,000. בשנת 1919 קיבלה העיר מעמד מוניציפלי נפרד, ובשנת 1954 הוכרזה רשמית כעיר.

תמונה היסטורית של ניירובי
תמונה היסטורית של ניירובי

גידול העיר תחת השלטון הבריטי הכעיסה את בני שבט המסאי, ובהמשך גם את בני שבט הקיקויו, מאחר שהתפתחות העיר באה על חשבון שטחיהם. לאחר מלחמת העולם השנייה גרמה המחלוקת לפרוץ מרד המאו מאו. ג’ומו קניאטה, שבהמשך היה נשיא קניה הראשון, נעצר על ידי הבריטים על מעורבותו במרד על אף שלא היו ראיות לכך. קניה זכתה לבסוף בעצמאות ב-1963, וניירובי הייתה לבירתה.

לאחר העצמאות גדלה ניירובי במהירות. התפתחותה המהירה הובילה ללחץ על התשתיות בעיר, והפסקות חשמל ומים אירעו לעיתים תכופות. בהמשך שופרו התשתיות בעיר ובעיות אלו פחתו. [ויקיפדיה]

כפי שכתבתי בראשית הדף, הגעתי לניירובי בגיל 21. בחורה צעירה, בטיול שלאחר השרות הצבאי. כאשר עדיין לא ידעתי לאן מועדות פני בעתיד. איפה אחיה, במה העסוק, ובאותה התקופה בעיקר תהיתי וחשבתי איזה תחום אלמד, אשר יסקרן ויאתגר אותי, ובעיקר יעשה אותי מאושרת במשך חיי הבוגרים.

ניירובי ב 1950
ניירובי ב 1950

את הטיול התחלתי בכלל ביזמבבואה, בעיר הבירה שלה הארארה Harare. העיר נוסדה כמוצב צבאי בשנת 1890 על ידי כוח של שכירי חרב בפיקודו של ססיל רודס. במקורה נקראה העיר סולסברי על שם רוברט גסקוין ססיל, ראש ממשלת בריטניה. המוצב הפך לעיר בשנת 1935. העיר הייתה בירת הפדרציה של רודזיה וניאזלנד ביו השנים 1953 ו־1963.[ויקיפדיה]

אל ניירובי הגעתי בסוף המסע שלי שלי באפריקה. בו עברתי על נופיה המרתקים של היבשת, אל לא רק. שמתי לב כי אף על פי שנהנתי רבות מטיולי הסאפרי והאטרקציות התיירותיות, אהבתי בעיקר את השיטוט בערים ובכפרים השונים. בעיקר הערים הגדולות, אשר ניבנו בסוף המאה ה-19, והתפתחו במאה ה-20. בנוסף נהגתי לנסוע לטייל בכפרים והעיירות הקטנות, ולראות כיצד ה’מקומיים’ חיים. בבקתות הבוץ והעץ, בצריפוני הפח והחימר, ובבתי הבלוקים הפשוטים שלהם.

ניירובי תמונה היסטורית
ניירובי תמונה היסטורית

כאשר חזרתי לישראל, וחיפשתי מקצוע אשר ללמוד ולעסוק בו, עברתי על אלבום התמונות ‘מהטיול הגדול באפריקה’. לתדהמתי, נוכחתי ראות כי רוב התמונות הן ‘תמונות ארכיטקטוניות’ של מבנים, רחובות, קטעי מבנים, ופחות אנשים ונופי המרחבים והחיות.
אז הבנתי, כי אעסוק בתחום של תכנון אדריכלי, כזה או אחר.

לאחרונה, חזרתי לעסוק באותן ערים אשר נבנו ע”י המתיישבים הקולוניאליסטים. אותן מיישבים אשר כבשו את אפריקה, חיפשו בה הזדמנויות לכסף מהיר והתעשרות, ומנגד יצרו בה מרקמים אורבניים ייחודיים. הסדר והארגון האירופאי למול הכאוס הטבעי של שכונות הפחונים.

מאמרים נוספים בנושא מבני פאר ומקומות מסקרנים בעולם

פארק שעשועים נטוש

מעבר חציה צבעוני

בּוֹסְקוֹ וֶרְטִיקָלֶה – Bosco Verticale

המנהרות התת קרקעיות של ברלין

אדריכלות, מבנים, אומנות ומה שבניהם

מבני פאר – גשר קינזואה The Kinzua Bridge

אהבתם? שתפו!

תגובות בפייסבוק

תגובות בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *