שימוש בויטראז' באדריכלות

חלון ויטראז'שימוש בויטראז' באדריכלות

מאמר ראשון בסדרה

ויטראז' – טכניקה אמנותית המצרפת חלקי זכוכית צבעוניים ליצירת מופת

מאמר זה עוסק בהיסטוריה של אומנות הויטראז'.
המאמר בא להסביר כיצד התפתחה אומנות זו בתקופות השונות והשתנתה בהתאם מתקופה לתקופה, עד ימינו.

אמנות ויטראז' החלה באירופה של מימי הביניים – בתקופת הרומנסק  בה בנו האנשים כנסיות פאר. הבנאים דאז שלבו עבודות של זכוכית צבעונית כניסיון להחיות את סגנון רומי העתיקה.
אומנות הויטראז' הגיעה לשיאה בתקופה הגותית, העת הזו מאופיינת בבניית קתדרלות בכל עיר ראשית. הקתדרלה נבנתה כסמל למלכותו של ישו. השיא הגיע בבניית קתדרלות גבוהות בהן נעשה שימוש מועט של חומר בניה. דבר זה אפשר יצירת החלונות ענק המשולבים בזכוכית צבעונית. תפקיד העיטורים בחלונות היה חינוכי, בהם סופרו סיפורי הברית הישנה והחדשה. חלונות אלו הפיקו אור צבעוני שהקנה למתפללים חוויה שמיימית.

בתום ימי הביניים, עם שגשוגה של האמנות הרנסאנס נזנחה מעט עבודת ויטראז' לטובת האומנות החזותית, קרי פיסול וציור, אשר הפכו לכלי היעיל ביותר עבור הכנסייה ללימוד המאמינים.

ויטראז' בעידן המודרני

בסוף המאה ה- 19 וראשית המאה ה- 20 חזרה אמנות ויטראז' לשגשג עם התפתחות סגנון האר נובו וסגנון ה Arts and Crafts . סגנונות עיצוב אלו עסקו באומנות שימושית, כגון יצירת חפצי נוי וריהוט, שמקור השראתם הוא עולם החי והצומח. הויטראז' תפס מקום מרכזי כאמצעי לביטוי עיצובי, ושולב באביזרים השונים כמו מראשות מיטה, מנורות קריאה, אגרטלים ועוד.

אומנות הויטראז' בארץ ישראל

בראשית ההתיישבות בארץ נעשה שילוב רב בעבודות ויטראז', וזאת כי האדריכלים הראשונים הביאו עימם מאירופה הן את סגנונות הבניה והן את האומנות של אותה עת. בין המבנים הבולטים ביותר נמצא מבנה הספרייה הלאומית בגבעת רם, המתהדר בקיר ויטראז' עצום מימדים, של האמן הישראלי מרדכי ארדון.
בשנות ה 60-80 היה נהוג לשלב את הויטראז' לשלב חלונות מעוטרי ויטראז' בבתי כנסת, מבני ציבור כדוגמת בתי חולים ובתי משפט, ומוסדות חינוך. ואילו כיום נפוץ השימוש בויטראז' לא רק בבניה הציבורית, אלא גם בתים פרטיים ודירות, בהם משולבים חלונות מעוצבים כחפצי נוי שונים.

במאמר הבא, ארחיב על אופן השימוש בויטראז' בבניה הפרטית

מאמר מאת נירה קמחי אמנית ויטראז' www.niravitrag.co.il

מאמרים נוספים בנושאים דומים :
עיצוב פנים בקלי קלות – חדר המגורים
5 מרכיבים עיקריים לחידוש הבית
סוגי ריצוף וחיפוי – אריחים ושיש 
סוגי ריצוף וחיפוי – לוחות פרקט
שימוש בויטראז' באדריכלות
עיצוב פנים כערך מוסף
עיצוב ישראלי – סגנון עיצוב מקומי

צרו קשר – לתאום פגישת יעוץ
ואפשר כמובן להתקשר אלי בטלפון: 050-9847484
wwww.efratmeiri.co.il

    למידע נוסף ופרטים, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור אליך בהקדם

    אהבתם? שתפו!

    תגובות בפייסבוק

    תגובות בפייסבוק

    2 מחשבות על “שימוש בויטראז' באדריכלות”

    כתיבת תגובה

    התייעצו איתי דילוג לתוכן